lunes, 22 de noviembre de 2010

Cas TIC amb alumnes de Primària a l'aula de música


Cas TIC amb alumnes de primària a l’aula de música
Síntesi destacant l’aprenentatge que es pretén
Els alumnes de 6è de primària (cicle superior), amb l’ajuda de la mestra de música, utilitzaran les noves tecnologies a l’aula per a crear una cançó pròpia mitjançant la tècnica del “beatbox”.
Context de la història o cas
Nivell dels alumnes
- Cicle superior (sisè)
Àrea / unitat
-     Àrea d’educació artística: Música
Tecnologies utilitzades
- Ordinador portàtil amb connexió a internet
- Micròfon
- Seqüenciador “Logic Fun” o similar (p.ex: Audacity)
- Pissarra digital (en la primera i darrera sessió)
- publicació  de les diverses peces musicals (o de la guanyadora en cas de fer un petit concurs) a l’intranet de l’escola.
Tipus d’escola
Escola concertada
Ubicació de l’escola
Rodalies de Barcelona
Localització dels recursos tecnològics:
Aula de música,  amb un ordinador portàtil i  un micròfon. Per a la sessió d’ús del seqüenciador “Logic Fun”, hem anat a l’aula d’ordinadors on es disposa d’un ordinador per a cada parella i d’altres recursos com la pissarra digital, la webcam, ...

Situació sòcio - econòmica dels alumnes
Classe mitja
Informació sobre la mestra
Experiència docent
8 anys
Nivell d’experiència en l’ús de les TIC.
Utilitzo a diari l’ordinador per a preparar activitats de l’escola i treballs personals.
Ús freqüent de diversos programes de gravació i d’edició musical, càmara de fotos/vídeo i ús de  xarxes socials.
Ús ocasional de l’ordinador i la pissarra digital a l’aula per a treballar continguts de les diverses àrees. Més habitualment, fem fotos i gravacions amb vídeo.
Fites en la història
Activitats planificades a la sessió o unitat
- Tres quarts d’hora cada sessió (4), a l’àrea de música (dues setmanes).
 Nivell d’aprenentatge esperat
* Creativitat a l’hora de reproduir o imitar sons amb la boca (ritmes, melodies, timbre de diversos instruments musicals, scratchs, etc.).
* Saber barrejar dues o més pistes en una de sola, per tal de crear un nou fragment musical.
Tipus d’activitat
Utilitzar les TIC com a eina que proporciona aprenentatge significatiu a l’àrea de música. Així, podran:
- Imitar diversos sons amb la boca i/o el cos.
- Enregistrar una peça en temps real.
- Tallar, copiar i enganxar, duplicar sons o fragments d’una pista.
- Mesclar dues o més pistes en una de sola.
- Saber fer canvis de volum i/o e diversos paràmetres del so.
Activitats de la història o cas
Tecnologies utilitzades
- Ordinador portàtil amb connexió a internet
- Micròfon
- Seqüenciador “Logic Fun” o similar (p.ex: Audacity)
- Pissarra digital (en la primera i darrera sessió)
- publicació  de les diverses peces musicals (o de la guanyadora en cas de fer un petit concurs) a l’intranet de l’escola.
Raó per la qual la fa servir
Estava treballant els estils musicals del segle XX a sisè i a aquest grup en concret els agradava molt el “rap” i el “hip hop”. A partir d’aquí vaig pensar que seria interessant aprofundir en la creació musicals d’una forma més activa i vaig plantejar-me treballar amb algun seqüenciador d’ús senzill per als nens. Havien treballat també els invents i, en concret, “la ràdio” que també podia relacionar-se amb tot aquest món del so i les ones.
Naturalesa de las activitats (tasques cognitives a realitzar)
Experimentació amb la veu i el cos.
Pràctica amb programació de so.
Creació amb un sentit artístic.
Jugar amb la boca (veu) i amb els sons creats.

Dificultats trobades
 Tot i ser un grup força creatiu i molt motivat com ja he dit pel “hip hop” i el “rap”, al principi costava que sortissin voluntaris a improvisar sons amb la veu, sobretot perquè els gravàvem. Però, un cop va començar a participar algú després tots volien sortir i crear un so nou per a després fer la cançó pròpia.
A alguns alumnes els ha costat treballar amb el seqüenciador tot i ser força senzill (esborraven pistes sense voler, però aviat amb alguna petita ajuda se’n sortien...).
Ajuda / col·laboració emprada
Coordinació amb el mestre/ coordinador d’informàtica de l’escola. Alguna família ha col·laborat ajudant als alumnes a ampliar coneixements i aportant nous vídeos on surtien d’altres representacions de “beatbox” al món (a part de les visualitzades a l’aula).
Rol de la mestra
En la primera sessió, el rol de la mestra ha estat el de facilitar la informació per a donar a conèixer l’activitat. Durant l’activitat d’enregistrament, ha motivat i dinamitzat la classe per a generar una participació activa, i en la barreja de pistes ha actuat com a mediadora, col·laborant i ajudant a què els alumnes aconseguissin superar les possibles dificultats sorgides. Finalment, ha estat avaluadora quan ha observat els resultats dels alumnes (audició final).
Rol de l’estudiant
Observar, aprendre, explorar les diferents possibilitats que ofereix la nostra veu i cos així com el programa d’edició de so esmentat. Ser creatiu en les seves intervencions i participar activament en tot el procés.
Resultats
Observacions
Els alumnes han mostrat moltíssim interès en el fet de crear música mitjançant l’ús de les tecnologies:

Capacitat de creació de diversos sons i produccions musicals, creativitat. Procés molt positiu per a tots els implicats (mestres, alumnes,...). 
Avaluació de l’aprenentatge (alumnat)
Avaluació inicial dels coneixements previs.
Es valora la participació, l’esforç i l’actitud a classe, tant a l’hora de crear/gravar sons com a l’aula d’informàtica (seqüenciació) i escolta final. A final de trimestre, hi ha una petita prova escrita en què l’alumnat fa una petita autoavaluació, responent preguntes sobre què és el “beatbox” i de quina manera (programes, referents, estils,...) l’hem treballat a classe.
Els alumnes tenen per sempre més un arxiu de so amb la seva pròpia producció musical.
Lliçó apresa per la mestra
 L’ús de les TIC a l’aula de música em sembla molt profitós.
Ens obra un nou món de possibilitats (edició de partitures –MusicTime, seguir videoblocs que ajuden a aprendre digitacions amb la flauta, etc.-) i als alumnes, per la meva experiència, els engresca molt.

No hay comentarios:

Publicar un comentario