Cas TIC amb alumnes de primària a l’aula de música | |
Síntesi destacant l’aprenentatge que es pretén | |
Els alumnes de 6è de primària (cicle superior), amb l’ajuda de la mestra de música, utilitzaran les noves tecnologies a l’aula per a crear una cançó pròpia mitjançant la tècnica del “beatbox”. | |
Context de la història o cas | |
Nivell dels alumnes | - Cicle superior (sisè) |
Àrea / unitat | - Àrea d’educació artística: Música |
Tecnologies utilitzades | - Ordinador portàtil amb connexió a internet - Micròfon - Seqüenciador “Logic Fun” o similar (p.ex: Audacity) - Pissarra digital (en la primera i darrera sessió) - publicació de les diverses peces musicals (o de la guanyadora en cas de fer un petit concurs) a l’intranet de l’escola. |
Tipus d’escola | Escola concertada |
Ubicació de l’escola | Rodalies de Barcelona |
Localització dels recursos tecnològics: | Aula de música, amb un ordinador portàtil i un micròfon. Per a la sessió d’ús del seqüenciador “Logic Fun”, hem anat a l’aula d’ordinadors on es disposa d’un ordinador per a cada parella i d’altres recursos com la pissarra digital, la webcam, ... |
Situació sòcio - econòmica dels alumnes | Classe mitja |
Informació sobre la mestra | |
Experiència docent | 8 anys |
Nivell d’experiència en l’ús de les TIC. | Utilitzo a diari l’ordinador per a preparar activitats de l’escola i treballs personals. Ús freqüent de diversos programes de gravació i d’edició musical, càmara de fotos/vídeo i ús de xarxes socials. Ús ocasional de l’ordinador i la pissarra digital a l’aula per a treballar continguts de les diverses àrees. Més habitualment, fem fotos i gravacions amb vídeo. |
Fites en la història | |
Activitats planificades a la sessió o unitat | - Tres quarts d’hora cada sessió (4), a l’àrea de música (dues setmanes). |
Nivell d’aprenentatge esperat | * Creativitat a l’hora de reproduir o imitar sons amb la boca (ritmes, melodies, timbre de diversos instruments musicals, scratchs, etc.). * Saber barrejar dues o més pistes en una de sola, per tal de crear un nou fragment musical. |
Tipus d’activitat | Utilitzar les TIC com a eina que proporciona aprenentatge significatiu a l’àrea de música. Així, podran: - Imitar diversos sons amb la boca i/o el cos. - Enregistrar una peça en temps real. - Tallar, copiar i enganxar, duplicar sons o fragments d’una pista. - Mesclar dues o més pistes en una de sola. - Saber fer canvis de volum i/o e diversos paràmetres del so. |
Activitats de la història o cas | |
Tecnologies utilitzades | - Ordinador portàtil amb connexió a internet - Micròfon - Seqüenciador “Logic Fun” o similar (p.ex: Audacity) - Pissarra digital (en la primera i darrera sessió) - publicació de les diverses peces musicals (o de la guanyadora en cas de fer un petit concurs) a l’intranet de l’escola. |
Raó per la qual la fa servir | Estava treballant els estils musicals del segle XX a sisè i a aquest grup en concret els agradava molt el “rap” i el “hip hop”. A partir d’aquí vaig pensar que seria interessant aprofundir en la creació musicals d’una forma més activa i vaig plantejar-me treballar amb algun seqüenciador d’ús senzill per als nens. Havien treballat també els invents i, en concret, “la ràdio” que també podia relacionar-se amb tot aquest món del so i les ones. |
Naturalesa de las activitats (tasques cognitives a realitzar) | Experimentació amb la veu i el cos. Pràctica amb programació de so. Creació amb un sentit artístic. Jugar amb la boca (veu) i amb els sons creats. |
Dificultats trobades | Tot i ser un grup força creatiu i molt motivat com ja he dit pel “hip hop” i el “rap”, al principi costava que sortissin voluntaris a improvisar sons amb la veu, sobretot perquè els gravàvem. Però, un cop va començar a participar algú després tots volien sortir i crear un so nou per a després fer la cançó pròpia. A alguns alumnes els ha costat treballar amb el seqüenciador tot i ser força senzill (esborraven pistes sense voler, però aviat amb alguna petita ajuda se’n sortien...). |
Ajuda / col·laboració emprada | Coordinació amb el mestre/ coordinador d’informàtica de l’escola. Alguna família ha col·laborat ajudant als alumnes a ampliar coneixements i aportant nous vídeos on surtien d’altres representacions de “beatbox” al món (a part de les visualitzades a l’aula). |
Rol de la mestra | En la primera sessió, el rol de la mestra ha estat el de facilitar la informació per a donar a conèixer l’activitat. Durant l’activitat d’enregistrament, ha motivat i dinamitzat la classe per a generar una participació activa, i en la barreja de pistes ha actuat com a mediadora, col·laborant i ajudant a què els alumnes aconseguissin superar les possibles dificultats sorgides. Finalment, ha estat avaluadora quan ha observat els resultats dels alumnes (audició final). |
Rol de l’estudiant | Observar, aprendre, explorar les diferents possibilitats que ofereix la nostra veu i cos així com el programa d’edició de so esmentat. Ser creatiu en les seves intervencions i participar activament en tot el procés. |
Resultats | |
Observacions | Els alumnes han mostrat moltíssim interès en el fet de crear música mitjançant l’ús de les tecnologies: Capacitat de creació de diversos sons i produccions musicals, creativitat. Procés molt positiu per a tots els implicats (mestres, alumnes,...). |
Avaluació de l’aprenentatge (alumnat) | Avaluació inicial dels coneixements previs. Es valora la participació, l’esforç i l’actitud a classe, tant a l’hora de crear/gravar sons com a l’aula d’informàtica (seqüenciació) i escolta final. A final de trimestre, hi ha una petita prova escrita en què l’alumnat fa una petita autoavaluació, responent preguntes sobre què és el “beatbox” i de quina manera (programes, referents, estils,...) l’hem treballat a classe. Els alumnes tenen per sempre més un arxiu de so amb la seva pròpia producció musical. |
Lliçó apresa per la mestra | L’ús de les TIC a l’aula de música em sembla molt profitós. Ens obra un nou món de possibilitats (edició de partitures –MusicTime, seguir videoblocs que ajuden a aprendre digitacions amb la flauta, etc.-) i als alumnes, per la meva experiència, els engresca molt. |
lunes, 22 de noviembre de 2010
Cas TIC amb alumnes de Primària a l'aula de música
Suscribirse a:
Enviar comentarios (Atom)
No hay comentarios:
Publicar un comentario