miércoles, 3 de noviembre de 2010

Nou mapa conceptual i autoavaluació pac 1.3


Adjunto el mapa conceptual que vaig realitzar després de llegir tot el material que se'ns demanava (mòdul 1 -Julio Cabero, article de Domènech i Tirado,...-).


Personalment, crec que sí hi ha hagut canvi conceptual en el meu procés cognitiu ja que he anat construint aquest nou aprenentatge (la nova manera d’entendre certs conceptes i marcs conceptuals).

En un primer moment, en l’avaluació inicial vaig crear un primer mapa conceptual en què vaig construir un primer model mental senzill per explicar com entenia jo els conceptes “ciència, tecnologia, societat i educació” i la seva relació.

Aquest primer mapa conceptual el vaig construir naturalment mitjançant el meu primer model mental individual, és a dir, vaig crear-lo de forma intuïtiva mitjançant tot allò que sabia fins el moment (teories simplificades, representacions riques i complexes, interconnectades, interdependents i intermodals). Aquest coneixement, segons Jonassen i Henning (1999), pot ser estructural, procedimental, reflexiu, espacial/imaginatiu, metafòric, executiu entre d’altres coses.

Mitjançant la lectura dels mòduls, de l’article de Domènech i Tirado i sobretot del debat CTS dut a terme en la comunitat educativa de l’Universitat Oberta de Catalunya (UOC), aquest model mental individual es va anar construint socialment en grup, de foma col·laborativa, i creant una mateixa tasca significativa per a representar de múltiples formes un mateix fenòmen, en aquest cas, la relació entre CTS. Aquest procés d’aprenentatge es va anar desenvolupant a través de diverses activitats, la conversa o discussió en els diversos fils del debat, la relació entre companys (ajuda, referències, experiències,...), etc. 

Aquests models han estat computacionals ja que hem utilitzat l’ordinador per a construir models estudiats i hem creat una representació física dels porcéssos mentals de la construcció dels models (hem usat una gran varietat d’eines per a construir models visuals, lògics,..., dels fenòmens). D’aquesta manera hem pogut operacionalitzar i externalitzar els nostres models mentals.

Amb tot això i, mitjançant la reflexió i l’experiència, aquest primer model individual ha interactuat amb la nova informació (debat, discussió, noves lectures, conceptes, informacions,...) i he intentat assolir un nivell en què la informació sigui comprensible, coherent , plausible en el meu nou model mental.

M’ha costat una mica organitzar la informació en forma de mapa conceptual perquè no estic acostumada a realitzar-ne masses i, sobretot, m’ha costat ordenar i sintetitzar de forma clara tots els vincles i relacions entre els diversos conceptes i continguts (encara ara penso que m’ha quedat una mica massa ple). Ara bé, l’ús d’eines informàtiques com és el cas del Cmaps m’ha ajudat a adonar-me que em trobava en un procés de canvi de model conceptual (nou sistema conceptual, addesió de noves hipòtesis explicatives,...).

A més, he intentat que el meu canvi conceptual fos INTENCIONAL per tal de fer-lo d’una forma més significativa. És a dir, he valorat la necessitat de tenir en compte d’altres visions, d’altres perspectives de Ciència, Tecnologia i Societat (visió determinista  tecnològica, determinista social, perspectiva holística –interactiva, teixit sense costures,...-) i, sobretot, he estat conscient de l’evolució de les interrelacions establertes entre aquests, així com també amb l’educació. Tanmateix, no he deixat de donar importància al context en què es desenvolupen.

En definitiva, en un primer moment sí que estava desenvolupant un  procés d’aprenentatge més reproductiu però crec que, poc a poc, he canviat la meva manera d’entendre els conceptes i marcs conceptuals. Així, penso que he fet una revisió d’algunes de les meves creences, pressuposicions i models del món i he reorganitzat alguns dels meus coneixements (sobretot amb les aportacions –de companys i pròpies- al debat).

A més, he trobat molt satisfactori descobrir com, per exemple, es pot representar molt fàcilment els models conceptuals mitjançant el programa Cmap, es crea un blog o es posa l’enllaç del blog correctament en un missatge. Són coses que no havia fet i que trobo que no estan tan allunyades com podia pensar abans de la realització de les activitats d’aquesta assignatura.

Pel què fa a la relació amb les meves respostes en el qüestionari d’avaluació de coneixements previs, amb l’article de Domènech i Tirado, he reorganitzat els meus coneixements sobre “tecnologia” i “ciència” descobrint que la relació entre ciència i tecnologia és molt complexa i que ni la tecnologia és simplement ciència aplicada, ni el desenvolupament científic depèn només dels avenços de la tecnologia. Amb el mòdul 1 (Julio Cabero) he après aspectes relacionats amb la Tecnologia Educativa i la relació que aquesta manté amb les TIC. En aquest sentit, crec que la TE sí ofereix un bon ventall de tècniques per als docents (vaig posar un 2).
Estic contenta perquè en la meva avaluació inicial deixava entreveure que podia millorar-se d’alguna manera els debats virtuals i aquesta assignatura m’ha sorprès fent-me adonar que hi ha formes molt actives d’incentivar la participació i d’haver-se d’espavilar per a aprendre significativament i poder expressar-ho de diverses maneres (de forma gràfica, verbalment,...).
Pel què fa a la neutralitat ideològica de la tecnologia, jo deia que no es n’era de cap manera (que es relacionava amb perjudicis, valors i actituds) però  m’he adonat que històricament hi ha hagut moments en què no s’ha tingut en compte aquesta interacció. Però segueixo pensant que cap tecnologia no es desenvolupa si no es té en compte el seu context (sociohistòric, cultural, polític,...).

En definitiva, considero que sí hi ha hagut canvi conceptual perquè crec que he reorganitzat i estructurat la meva comprensió conceptual i mitjançant un procés constructiu, reflexiu, actiu, col·laboratiu i conversacional he fet un aprenentatge significatiu.
 

No hay comentarios:

Publicar un comentario